Skip to content

Mallid.ee

Ostukorv
0
  • Äriplaanide
    põhjad
  • Litsentside
    põhjad
  • Ettevõtlusega
    alustamine
  • Äriplaani
    koostamine
  • Blogi
  • Kontakt

Rahastuse saanud äriplaanide blanketid!

Elukutselise projektikirjutaja poolt koostatud eeltäidetud ja kommentaaridega äriplaani näidised, muudavad uue äriplaani koostamise lihtsaks, kiireks ja soodsaks!

Vali planeeritavale tegevuse kõige sarnasem blankett siit:

mai 17, 2023

Ettevõtluse alustamine osa 12: ettevõtte kasvamine (horisontaalne ja vertikaalne)

Ettevõtte kasvamine

Palju õnne – oled jõudnud ettevõtlusega alustamise blogiseeria lõppu, kus vähemalt paberil omad toimiva ärimudeliga ettevõtet. Spoiler alert – edasi ei lähe lihtsamaks. Esiteks ei ole toimiv ärimudel igavene. Teiseks pakub enda valdkonnas sees olemine uusi võimalusi sihtgrupile suurema väärtuse loomiseks. Või vähemalt paneb nii arvama ja selles suunas tegutsema. Kolmandaks on kohalik turg väike ja üsna kiiresti tuleb klaaslagi vastu. Selles olukorras on ettevõtjal kaks võimalust – kas hakata optimeerima ja saavutada maksimaalne kasumlikkus (kuni keegi paremini teeb) või kasvada. Ettevõtte kasvamine – seda saab teha horisontaalselt või vertikaalselt ja mõlemad on ühtemoodi väljakutsuvad.

Ettevõtte kasvamine – horistontaalne – eelised ja väljakutsed

Kui see ei ole päriselt väljend, siis horisontaalse kasvamise all pean silmas ettevõtte laiusesse kasvatamist. Siia alla kuuluvad uute tootegruppide ja kliendisegmentide lisamine, liikumine e-kaubandusest füüsilisse poodi või vastupidi ning uute toodete ja teenuste väljatöötamine. Ideaalsel juhul on pakutav segu tootest ja teenusest, mis võimaldab maksimeerida müügiühiku marginaali.

Peamine eelis

Kui sa just ei leiutanud mõnda uut kategooriat, siis reeglina lisandud mingisugusele turule. Selle turu osalised on jõudnud arengus punkti, kus nad on lisanud uusi tootegruppe ja teenuseid, neid testinud ja parimad praktikad alles jätnud. Sina saad alustada samast kohast, kust nemad ja teha midagi tänasest olukorrast paremini. Kui saad turul koha näiteks klienditeeninduse taseme pärast, siis loogiline on areneda punkti, kus ka üheski teises kliendikogemuse aspektis konkurentsile selget allajäämist ei ole. Nii tead täpselt, mida selleks teha tuleb.

Peamine miinus

Okei, olid tubli ja kasvasid mitmel korral järjest 2-3 korda aastas. Nüüd on kohaliku turu väiksusest tulenev klaaslagi ees. Lisame tootegruppe – okei, lisame. Teeme midagi, mida keegi teine veel teinud ei ole – okei, teeme. Teeme mugavusteenuse! – davai, teeme. Proovime mingit eriti retsi kampaaniat – okei, proovime. Võib-olla ongi selle strateegia üheks eeliseks see, et see hoiab meeskonna pidevalt tegevuses. Ärilises vaates seevastu säilib suure tõenäosusega olukord, kus 80% tulust tuleb endiselt sellest põhitootest või teenusest. Samal ajal 80% energiast läheb järgmiste featurite alla, mille äriline mõju on heal juhul 10-15%.

Ettevõtte kasvamine – vertikaalne – eelised ja väljakutsed

Ideaalis võiks kohalik turg olla piisavalt kõrge laega, et tekiks realistlik väljavaade välismaale minna. Miks ka mitte minna? Võtad kõik samad oskused ja kogemuse kaasa, mis kohalikul turul õnnestusid ja lähed. Edukatest minekutest on lugusid rohkem, aga statistiliselt tuleb suuremal osal siiski kilbil tagasi tulla.

Peamine eelis

Lihtne – kui õnnestud, avab see ettevõtluses järgmise dimensiooni, mida piirab üksnes omanike ambitsiooni ja riskihimu. Kui oskad ühe välisriigi kasumlikult avada, siis suure tõenäosusega oskad ka kolm, kümme või viiskümmend järgmist. Saavutades soovitud turumahu, võid edasi laiusesse kasvada ja kasumlikkusele keskenduda.

Peamine puudus

Kes on proovinud, see teab, et ühel turul hästi töötav ärimudel ei ole kopeeritav reeglina teisele turule. Kusjuures see tähendab juba väga suurt investeeringut, kui päriselt suudad välisturul 100% sama toodet/teenust pakkuda nagu kohalikul. Tihti valideeritakse turge ikkagi MVP laadse toote/teenusega, mis tihti kohalikele alternatiividele (brändidele) alla jääb.

Kui tegemist on uue lahendusega, siis tähtis on võimekus see kohalikule kliendile kommunikeerida. Seda on aga päris raske teha, kui sellest keelest (sh slängist), (pop)kultuurist, ajaloost, meelsusest jms aru ei saa.

Olemasoleval turul konkureerides pead suutma millegagi kohalikest brändidest parem olla. Viimane on taaskord teostatav ennekõike lokaalsel tasandil, kohalikust perspektiivist aru saades. NB! Ainult hinnaga konkureerimine ei ole jätkusuutlik.

Kokkuvõtvalt sõltub see, millise tee peaks ettevõtja valima erinevatest aspektidest ja arendada saab ettevõtet mitut eri moodi. Igaühel neist on eelised ja väljakutsed. Ettevõtjana saamegi valida, milliste väljakutsete ületamiseks on meil rohkem soodumust, motivatsiooni ja pädevust. Jõudu!

Kui vajad oma äriidee läbimõtlemiseks abi, siis kasuta selleks Mallid.ee äriplaanide põhju.

Artiklite seeria - ettevõtlusega alustamine
Written by: Maarja Lega

Previous

Ettevõtluse alustamine osa 11: ettevõtte kasv

Random

Finantsprognoosid – kuidas planeerida toimivat ja kasumlikku ettevõtet?

Ei leidnud sobivat valdkonda? Kirjuta meile (info@mallid.ee), oleme kirjutanud üle 200 äriplaani.

Mallid OÜ
Reg: 14194634
info@mallid.ee
+372 5696 0171
Eha tn 1, Viljandi, 71004

  • Äriplaani näidis – kuidas kasutada?
  • Kasutajatingimused
  • Privaatsuspoliitika

Külasta meid

 

Sulge
  • Ostukorvis ei ole tooteid.
Sulge
Sulge

Navigation

  • Äriplaanide
    põhjad
  • Litsentside
    põhjad
  • Ettevõtlusega
    alustamine
  • Äriplaani
    koostamine
  • Blogi
  • Kontakt

Menüü

  • Äriplaani näidis – kuidas kasutada?
  • Kasutajatingimused
  • Privaatsuspoliitika
logo
  • Äriplaanide
    põhjad
  • Litsentside
    põhjad
  • Ettevõtlusega
    alustamine
  • Äriplaani
    koostamine
  • Blogi
  • Kontakt