Äri on loomult lihtne – kellelgi on probleem ja sina lahendad selle läbi toote või teenuse ära. Sul on see väärt idee olnud juba mõnda aega ning nüüd on sobiv aeg see ellu viia. Võib-olla sul isegi on juba klient või mitu, kes oleks valmis sinuga kaupa tegema. Alustava ettevõtjana on sinu väljakutsed aga suuresti samad:
- raha turunduseks, palkadeks ja arendamiseks kas ei ole või on vähe;
- administratiivset struktuuri ei ole. Kõike ise ja hästi osata on võimatu;
- kliente kas ei ole või kui on, siis vajad neid juurde;
Töötades ligi 10 aastat alustavate ettevõtetega võime väita, et kõige suurem viga, mida ettevõtjad alustades teevad on see, et nad ei planeeri! Me isegi ei räägi siinkohal 40 lehekülje pikkusest äriplaanist ja eesmärkidest, milleni jõuda aasta, kahe või kolme pärast. Asi on palju lihtsam – istu maha ja pane endale kirja tegevuskava ja plaan järgmiseks 100 päevaks! See on piisav aeg, et testida enda ärimudelit ja vajadusel seda kohendada. See on piisav aeg, et hoida fookust ja keskenduda. See on piisav aeg, et jõuda nullist maksvate klientideni.
Enne, kui hakkad enda 100 päeva sõjaplaani kokku kirjutama, mõtle läbi järgmised kriitilised punktid:
1. Kelle ja millist probleemi sa lahendad?
Sul on äge teenus või toode. Miks see ei peaks sihtgrupile meeldima? Sellepärast, et sinu potentsiaalsel kliendil on veel 5, 10 või 100 alternatiivset lahendust sama probleemi lahendamiseks. On suur viga arvata, et sinu toode või teenus on eriline ja sellel ei olegi konkurente. Ettevõtjana ei konkureeri sa nendega, kes lahendavad kliendi probleemi sarnasel viisil, vaid kõigiga, kes lahendavad kliendi jaoks sama probleemi. Siinkohal on väga oluline neil kahel asjal vahet teha, sest erinevus on suur.
Näide: ütleme, et sinu idee on teha eritellimusel ruloode e-pood. Kellega sa konkureerid? Teiste eritellimusel ruloode e-poodidega? Ei! Sa konkureerid ka eritellimusel ruloosid müüvate salongidega. Ja standardmõõtudes ruloode müüjatega. Ja mistahes kardinate müüjatega. Ja isepimenduvate klaasidega.
Vaatad enda konkurentidele otsa kirjeldatud nurga alt ja oskad enda strateegia märksa realistlikumalt paika panna.
2. Millised on vältimatud kulud kiirete tulemuste saavutamiseks?
Äritegevuse arendamiseks vajalikud investeeringud on möödapääsmatud ja rahal on äris justkui hapniku funktsioon. Oluline on mõista, et sellel skaalal ei ole ainult üks ja null, kus raha ehk hapniku puudumisel oled pankrotis ja kutu. Mõnikord on sellest hirmsam olla äriga olukorras, kus kliendid ja tehtud töö toob täpselt nii palju sisse, et ettevõte ei ela ega sure. Kui aus olla, siis see on üks kõige levinumaid ettevõtte seisundeid. Nii nagu hapnikupuuduses inimene, ei suuda ka rahapuuduses ettevõte vastu võtta mõistlikke otsuseid. Soovitakse küll spurtida, kuid praktikas on tükk tegemist, et puhkamata lonkida.
Alustades peaks sinu fookus olema sellel, kuidas olemasolevate vahendidega alustada sellise toote või teenuse pakkumist, mis tooks kõige kiiremini maksvaid kliente, sest müük ja raha silub kõik muud äritegevusega seotud puudused.
Näide: kui sinu idee on avada kõrgetasemeline auto keretööde töökoda, siis sa ei pea seda teenust esimest päevast alates osutama professionaalse värvikambri abil. Suure riski ja laenu võtmise asemel võid alustada kere- ja värvitöid käsitöövahenditega ning klientuuri ja sissetulekute kasvades investeerida paremasse tehnikasse.
3. Ära alahinda või sootuks unusta reklaami!
Olemasolevate ressursside (raha, inimesed, aeg) planeerimisel ära unusta turunduse osatähtsust. Tänapäeval on väga palju võimalusi enda sõnumi potentsiaalse kliendini viimiseks. Reklaame saab sihtida uskumatu täpsusega, valides õiged kanalid ja partnerid. Jah, me kõik oskame teha Facebooki fännilehe ja reklaami 10 eurose eelarvega boostima panna. Tihti ettevõtjad aga ei arvesta, kui see omalkäel testimine ja katsetamine tulemusi ei too, siis tulud ei kasva, kuid kulud jooksevad ikka edasi. Seetõttu on ülioluline keskenduda uute klientide leidmisele ja reklaam on selleks ainus võimalus.
Pane paika 100 päeva tegevuskava!
Jah, eesmärke ja tegevusplaani on vaja, sest ilma ei teaks sa iial, kas liigud õiges suunas. Usu, kui kogenud projektikirjutajatena väidame, et aasta on alustavale ettevõttele liiga pikk aeg! Mida lühem on periood, seda konkreetsemad on ülesanded, vaheetapid ja soovitud tulemuse sõnastus. Kui taolise tegevuskava koostamine käib üle jõu ning päris täpselt ei tea, kuidas seda teha, siis kasuta selleks Mallid.ee alustava ettevõtja 100 päeva paketti, kus lisaks vajalikele dokumendinäidistele, läbid intensiivse 2tunnise töötoa, mille raames saad endale konkreetse plaani, kuidas jõuda 100 päevaga maksvate klientideni. Paketi hind on 79 eurot ja see aitab sind jätkusuutliku ettevõtte saavutamisel hea mitu sammu edasi.
Alusta ettevõtlusega õigesti ning ära jäta oma äri saatuse hooleks. Juhi seda ise, planeeritult ja targalt!