Milleks mulle MVP, kui mul ei ole start-up-firma? See, kas ehitad uut ükssarvikut, pakud sotsiaalmeedia turundaja teenust või soovid toota kümblustünne, ei oma iseenesest tähtsust. MVP idee on enda ärimudel, toode või teenus sihtgrupi hulgas ära valideerida.
Mis on MVP?
Minimum viable product ehk minimaalne töötav toode (või teenus) on esmane versioon, millega potentsiaalsete klientide ette minna. Kui me mõtleme mistahes kvaliteetse toote või teenuse peale, siis see on reeglina seotud detailidega. Need on väikesed asjad, mis panevad poolehoidu või ükskõiksust tundma. Paraku võtab 20% viimistlust 80% aega ja teatud valdkondades ka sama palju raha.
Kui me hakkame mõnda toodet või teenust ehitama, siis me näeme kohe alguses enda visioonis seda lõpuni viimistletud ja täiuslikku lahendust. Selleni jõudmine aga võtab reeglina hulganisti aega ja raha. Alustaval ettevõtjal ei ole mõnikord ühte neist, tihedamini ei ole aga kumbagi.
MVP eesmärk on teha võimalikult kiiresti ja lihtsalt ära see 80% ehk baasväärtus, et saada toode/teenus sihtgrupi ette, jätkates samal ajal pidevat arendustööd ja detailide kallal töötamist.
Miks MVP oluline?
Kolm kõige olulisemat põhjust, miks peaksid võimalikult kiiresti, esmase tootega turule saama:
- Saad teada, kas idee üldse peab vett ja kas selle vastu üldse on sihtgrupil huvi ja nõudlust. Mõtle, kui rumal oleks ehitada lõpuni toode, mida kellelgi vaja ei ole. MVP abil saad ärimudeli ära valideerida.
- Potentsiaalsete ja maksvate klientide otsene tagasiside, mida toote või teenuse arendamisel kasutada. Mida rohkem tagasisidet, seda rohkem hakkad nägema kordusi ja mustreid. Võibolla lihvid enda toodet ühest küljest, aga klienti häirib hoopis midagi muud ja saaksid eelisjärjekorras tegeleda sellega.
- MVP ehitamine on odav ja kiire. Hea idee puhul hakkad ka koheselt esimestelt klientidelt raha saama, et seda siis tootearendusse või mahtude suurendamisse suunata.
Kuidas enda toodet või teenust ehitada?
Selles osas, kuidas MVPd ehitada lähevad arvamused mõnevõrra lahku. Ühes ollakse aga samal nõul – autot ei maksa ehitada meetodil veermik, kere, mootor ja käigukast, sest enne viimast etappi on meil kõigis eelnevates kasutu hunnik metalli, millel ei ole praktilist väärtust.
Kui veel ca 5 aastat tagasi, kirjutas iga artikkel, et autot ehitata stiilis jooksukas – jalgratas – mootorratas – auto, siis järjest enam pannakse seda strateegiat kahtluse alla. Tõsi, jalgratas ja mootorratas lahendavad sama baasvajadust (liikuda ühest kohast teise), aga mootorratta ehitusel ei ole jalgrattaga suurt midagi peale hakata – tehnoloogia ja lähenemine tuleb asendada. Selline taktika sobib hästi turu, aga mitte toote valideerimiseks.
Täna peetakse kõige paremaks lahenduseks luua MVP, mis lähenemisel on kohe alguses see, kuhu soovitakse välja jõuda, kuid sellel on ainult kõige algsem funktsionaalsus. See tähendab, et meil on kohe alguses võrdlemisi robustne ja kehvake auto, mis igas arenguetapis muutub kiiremaks, mugavamaks ja efektiivsemaks. Toote või teenuse arengutsükkel MVPst kuni visioonini on seeläbi oluliselt lühem ja protsess efektiivsem.