Kuidas anda ettevõtluse huvilisele lugejale võimalikult realistlik pilt ettevõtte käivitamisest, sellele eelnevast planeerimisest, partnerite leidmisest, kokkulepetest, tagasilöökidest ja muust kirjutaja hinnangul olulisest? Nii, et lugejal sellest päriselt kasu oleks? Eks ikka ise ette näidates.
Ettevõtluse alustamine – 100 päevaga sa ettevõtjaks ei saa, raha ammugi ja suure tõenäosusega võtab see periood ebamugavalt palju energiat. Teades, et 101. päeval otseselt midagi ei muutu, võiks veidi rohkem kui 3 kuuga jõuda niikaugele, et ärimudeli MVP (Minimum Viable Product) on sihtgrupi peal testitud. Mida pikem on periood idee ja esimese müügi vahel, seda väiksemaks hindab kirjutaja ärimudeli elujõulisust (on ka erandeid, aga SME-de kontekstis vähe).
Mängime mängu, kus kirjutaja kirjeldab äritegevuse käivitamist päevaste tegevuste kaupa. Kuna nii pikalt keegi lugeda ei jaksa, siis on kirjeldatud päeviku vormis alustava ettevõtja esimesed 5 päeva. Kusjuures, tegemist on päris ettevõtte päris päeviku stiilis logidega. Kuna ettevõtja on kogenud, siis võib sündmuste intensiivsus tunduda kahtlane, kuid ka see on logides selgitatud. Kuna logide edenedes on tegemist infoga, millel on selle postitamise avalikustamisel väärtus, siis on teksti vastavalt kohandatud.
Ettevõtluse alustamine – 100 5 esimest päeva
Päev 1 Toores uitmõte + veider juhus / enesetunne: entusiasm
Kuna ettevõtluses on olnud õnne, tuleks teenitud tuluga midagi peale hakata. Alternatiivide kõrval on üheks võimaluseks kapitali kasvatada läbi uue ettevõtte käivitamise. Aga millise ettevõtte? Aga mida inimesed vajavad? Täna? Ei! Pigem 5a pärast! Majandus peaks siis juba augus olema? Või prinditakse jälle juurde? Kas saab printida? Skeptikuna panustan, et tuleb langus. Mida languses ostetakse? Google ütleb, et muuhulgas alkoholi. Kas e-poodides müüakse alkoholi? Kas üldse võib müüa? Võib, aga mitte igaüks. Need, kes müüvad on jaekettidest väikeste poodideni. E-poodide kasutajakogemus on lahja, aga see pole nurk, mille panuseid panna. Pigem siin ei ole midagi.
Samal päeval, 3h hiljem enne magamaminekut:
Postkastis uudiskiri ühelt turuanalüüse ja äriideesid tutvustavalt portaalilt. Selle päeva uudis: „Do you still think boxed wines are trashy“. Noh, et pakiveinid ei pea kehvad ja odavad olema, pakend on keskkonnasõbralik, kestab avatuna 20 korda kauem ja on võrreldavaid asju võrreldes odavam. Hetkega on meil eristuv nurk, kasvav trend ja teatava regressioonikaitsega valdkond.
Päev 2 Mida sa muidu sellest arvad? / enesetunne: pettumus ja segadus
Räägin kahele tuttavale inimesele, et teeme alkoholi e-poe. Kumbki ei oska sellest midagi arvata. Üks teab, kui e-pood teha, siis see peab hea olema. Teine ütleb, et teab, kuidas iga teine suvaline vend toob kusagilt veine maale. Muiates meenutan 5 aasta tagust aega, kui esimestele inimestele eelmisest (edukaks saanud) ideest rääkisin.
Googeldan ja loen pakiveini teemalisi artikleid. Proovin aru saada, mis värk on alkoholi müügi seadusega. Võrreldes tootmisega on e-kaubandus lakoonilisem – osapooli on vähem. Kiire audit ütleb, et planeerimise küsimused jagunevad 3 valdkonna vahel:
- sisseostmine (sortiment, hankijad, raha);
- müük (hoiustamine, pakendamine, kuller);
- regulatsioon (müügiluba, tegevuskoht).
Kuna käivitamiseks vajalik raha on olemas, võimekus e-kanaleid müüa ja turundada samuti, siis langeb fookus regulatsioonile, hoiustamisele ja sortimendile, mille osas isegi baasteadmised puuduvad.
Eeldades, et alkoholi hoiustamisele langevad teatavad nõuded, pluss keegi peab kauba sisse- ja väljasaatmisega tegelema, tekib koheselt küsimus, et võib-olla peaks ladu olema ühtlasi ka kauplus. Aga kes (kellel ei ole helikopterit) teeb aastal 2022 füüsilise poe? Veider mõte. Ilmselt tuleb leida keegi, kellel on valdkondlikud teadmised.
Päev 3 Kellele seda vaja on? / enesetunne: proovin olla realistlik
Kui see ei ole esimene rodeo, siis entusiasmi tasakaalustab mälestus sellest tüütust ja raskest perioodist, kus tuhin on kadunud, aga äri veel ei ole. Teadmine ja kogemus, et see aeg tuleb üle elada, tuleb kasuks, aga ei tee seda meeldivamaks. Lisaks plaan protsessi dokumenteerida tekitab lisapinge. Äkki läheb kõik pekki? Või ma ei viitsi enam? Või tuleb „tilu-lilu“ asemel tegeleda „päris“ tööga. Siis on ju mark. Või kas on? Ettevõtlus ei ole romantiline komöödia, mis reeglina õnneliku lõpu saab.
Päev 4 Oota, mida sa neljandal päeval tegid? / enesetunne: entusiasm
Järjest enam veendudes, et valdkond on küll huvitav, aga eeldab põhjalikke valdkondlikke teadmisi, meenus baaripidaja ja kohaliku kultuuri eestvedaja. Esimestele küsimustele messengeris kiired vastused saanuna lepime samal päeval kokku kohtumise. Kuna ka tema puhul on tegemist kogenud ettevõtjaga, leiame kiiresti mõlemaid pooli huvitava ühisosa. Saame aru, millega ja miks osapooled panustavad.
Keda nii kiire asjade käik ära ehmatab, siis seda saab selgitada järgnevaga:
- Kui investeerida projekti kuni 25 tuhat eurot, siis ei mõjuta see kirjutaja ega tema perekonna majandusliku heaolu – selle raha võib kaotada;
- Meie näitel annab osaluse ära andmine penikoorma saapad – valdkondlikud süvateadmised + alkoholi müügi luba. Lisandväärtusena partneri poolt pakutud offline müügikanalid (laadad ja üritused);
- Jah, kirjutajal on erinevaid ressursse (kapital, kontaktid, ettevõtluse alased teadmised), mida alustaval ettevõtjal ei ole, aga kasutagu lugeja neid, mis tal on. See ei ole manual, sorry.
Arutame läbi kõige üldisema (järgnevad sammud, ajaraamistiku, osaluste jagunemise), et arusaamine klapiks ja lepime kokku, et formuleerin kohtumisel räägitu kokkuleppe dokumendiks. Ettevõtluses on mälu halvenemine sage tõbi, mis reeglina lööb välja siis, kui midagi päriselt õnnestub ja tulu tekib.
Samal õhtul registreerin rea olulisi domeene ja lepin arendajaga kokku esimese koosoleku aja. Kõik toimub ka rafineeritumale maitsele väga kiiresti, aga miks peaks uimama?
Päev 5 Mõttekaardi aeg / enesetunne: segadus, realistlikus, segadus
Mõtted (kes annaks vastuseid?):
Kui palju jaeketis müüdavate pakikate marginaal on? Kui palju transport kõike muudab? Kas pakiveinid on ehk liiga väike nišš? Kuidas ma liikluse lehele saan? Kui palju üldse pakiveine otsitakse? Kuni 100 korda kuus on vähe, aga kui saaks nad kõik enda lehele? Kas see tasub eraldi SEO lehe tegemist? Kui teha reklaamide jaoks vaheleht, siis mis tootegrupiga?
Teod (kaootilised):
- Pildistan suvalises Coopis üles pakiveinide hinnad. 3L keskmiselt 15 eurot. Eesmärk on samu marke googeldada ja leida, kui paljuga neid osta saab, siis saab maaletooja ja poe marginaali pealt selgema pildi.
- Ostan veel domeene, et „ärisaladus“ märksõnadel orgaanilise SEOga parim olla.
- Mõtlen teha teisegi e-poe. Üks, mis on „ärisaladus, ärisaladus, ärisaladus“. Teine „ärisaladus“ võiks olla selline, mis müüb „ärisaladus“, millega saab teha ka suuremas mahus online Kas see on eetiline?
„Ärisaladus“ googeldatakse 100-1000 korda kuus, mis on märksa parem kui märksõnal „pakivein“ ja sama märksõnaga „veinid“. Kas pivot? Ei, aga see loob ärimudelile veel ühe uue dimensiooni – „ärisaladus“ müük. Kuidas on konkurents?
- „ärisaladus“ – väga segased vastused. Peale „ärisaladus“ ei taha keegi vist tegeleda. Ja pole otseselt veiniga seotud märksõna. Eriti kuna „ärisaladus“ otsinguid ei ole.
- „ärisaladus“– „ärisaladus“ müüb 30 euroga. Keegi ei müü. Aga miks 100-1000 korda otsitakse? „ärisaladus“ müüakse 30-60 eurki.
- „ärisaladus“ otsitakse, aga on ka mõningane konkurents. Ilusad lehed, hea valik, aga paistab, et ei müü. SEO kahtlane, aga googles ees. FB ja IG seisavad, käivet ei ole. Kas proovisid ja ei tööta? Liiga kalleid asju müüvad. „ärisaladus“ maksavad totralt palju (kui nad on ilusad).
- Registreerin järjekordsed domeenid „ärisaladus“.
Teen äripartnerile vahepealsetest etappidest kokkuvõtte ja olen esimese 5 päeva progressiga rahul.
Ettevõtluse alustamine – kokkuvõte ja 3 mõtet kaasa võtmiseks:
- Päevad ei ole vennad, enesetunne ja vaime seisund samuti mitte. 5 päeva kirjelduse eesmärk oli visualiseerida.
- Ettevõtluse alustamine on seotud ebamäärasust ja korrapäratust. Kas sa teeksid seda ka tasuta? Vali valdkond, kus vastus oleks jaatav või sellele võimalikult lähedal.
- Ettevõtluse alustamine on raske ja edu ei ole ega saagi olla garanteeritud. Sellest aru saamine ja sellega leppimine annab ettevõtjale võime erinevaid olukordasid adekvaatsemalt hinnata ja õigemaid otsuseid teha. Edu tagab see, kui teed õigeid otsuseid rohkem kui valesid.